join us on the lookout for some of the last and most magnificent silent predators still living on earth.

a game of hide & seek

un brin d'histoire

 A bit of history 

Circuit historique piétonnier pour en connaître davantage sur nos ancêtres :

Walking circuit to discover local history to learn more about our ancestors:

Circuithistoriquepietonnier.cfm​

Despite inclement weather, the bomber took off but eventually diverted towards Mont-Joli. The plane was not authorized to land, forcing the flight to continue on to Dorval or Rockcliffe Airport in Ontario. The following day, the Consolidated Liberator B-24D aircraft was missing and presumed crashed. ​

 

More than 700 missions (equaling 2,438 flight hours) were flown to try to find the bomber, to no avail. For two and a half years, the fate of the aircraft and its passengers remained a mystery. The Liberator was found by accident on Montagne Noire (Black Mountain) in Saint-Donat during a mission attempting to locate a different military plane.

 

Joseph Gaudet, René Labelle and Moïse Michauville were among the residents who were with Captain Harry Cobb when the wreckage and the victims’ bodies were discovered on June 19, 1946.

 

Today, the site is maintained by Les Gardiens du Liberator (Guardians of the Liberator), who want to honour the memory of those who have died to defend democracy and our freedom. A cemetery was created with 24 crosses bearing the names of the soldiers who disappeared during this dramatic accident, considered the worst wartime tragedy on Canadian soil in Royal Canadian Air Force history. Pieces of the aircraft remain at the site and have been assembled near the cemetery.

 

For more information, please visit:

WWW.SOCIETEHISTORIQUESAINT-DONAT.CA

Plus de 700 sorties (2 438 heures de vol) ont été effectuées dans le but de retrouver le bombardier, mais en vain. Pendant deux ans et demi, le sort de l’appareil et de ses passagers demeurera un mystère. Le Liberator fut repéré par hasard sur la montagne Noire à Saint-Donat à l‘occasion d’une mission qui tentait de retracer un autre avion militaire. Parmi les résidents qui accompagnent le militaire Harry Cobb lors de la découverte des débris de l’avion ainsi que les corps des victimes le 19 juin 1946, on retrouve Joseph Gaudet, René Labelle et Moïse Michauville.​

 

Aujourd’hui, le site est entretenu par les Gardiens du Liberator qui veulent honorer la mémoire de ces personnes décédées pour défendre la démocratie et nos libertés. Un cimetière a été aménagé et 24 croix portent le nom des militaires disparus lors de ce dramatique accident, considéré la plus importante tragédie de l’histoire de l’Aviation royale canadienne en temps de guerre en sol canadien. Des pièces de l’appareil sont encore sur place et rassemblées à quelques pas du cimetière.

 

Pour plus de détails, veuillez  consulter le

www.societehistoriquesaint-donat.ca

Parents des victimes

Parents of the victims

The Crash of the Liberator Harry on Montagne Noire

 

Saint-Donat is known for its diverse array of recreational activities and the area boasts over 200 km of free trails. But did you know that it has a particularly unique feature ? How many trails do you know of that serve double duty as open-air museums ?

 

The story begins on October 19, 1943, when a military plane, the Liberator Harry, took off for Montréal-Dorval from the Gander Airport in Newfoundland. Twenty soldiers and four crew members were on board. They were returning from a mission, the purpose of which is still unknown to this day.

 

Écrasement du Liberator Harry

à la Montagne Noire

 

La région de Saint-Donat est reconnue pour son offre d’activités récréatives diversifiées. Plus de 200 kilomètres de sentiers sont accessibles gratuitement sur son territoire. Toutefois, elle possède un atout unique ! En effet, quels sont les sentiers qui peuvent se targuer de posséder les caractéristiques d’un musée à ciel ouvert ?

 

L’histoire débute le 19 octobre 1943 lorsqu’un avion militaire, le Liberator Harry prend son envol de l’aéroport de Gander à Terre-Neuve en direction de Montréal-Dorval. Vingt militaires et quatre membres d’équipage sont à bord. Ils reviennent d’une mission qu’il est encore impossible de préciser aujourd’hui.

 

Malgré des conditions climatiques difficiles, le bombardier prend son envol mais dévie vers Mont-Joli. Il ne reçoit pas l’autorisation d’atterrir et doit poursuivre sa route vers Dorval ou Rockcliffe en Ontario. Le lendemain, le Consolidated Liberator B-24D manque à l’appel et on présume qu’il s’est écrasé. 

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